Een uitgewerkt plan bij de start van je bedrijf… de minderheid van de ondernemers hebben die luxe. Veel ondernemers weten na het eerste jaar pas écht welke koers ze willen gaan varen met hun bedrijf. Dat zijn ondernemers die de logo zonder knaken-fase al voorbij zijn en toe zijn aan de volgende stap!

cartoon blije ondernemer trekt een goed plan van blauw stippellijnen

Logo-wedstrijd organiseren?

Populair op internet zijn de Marktplaats-achtige websites waarop je logo-wedstrijden kunt organiseren. De enorme keuze die je voor pakweg €300,- prijzengeld krijgt uit alle ingezonden ontwerpen lijkt een groot voordeel. Alleen heeft grote voordeel een nadelige schaduwkant. Er is bij zo’n logo-wedstrijd namelijk geen logo-ontwerper die echt naar je ideeën heeft geluisterd.

Persoonlijk contact met je ontwerper

Bij het organiseren van een online logo-wedstrijd heb je niet de mogelijkheid om een logo-ontwerper persoonlijk te vertellen wat je plannen precies zijn. Daardoor is het resultaat er eentje zonder maatwerk. Een generiek logo, dat net zo goed op een ander bedrijf ingezet had kunnen worden. Een logo en een huisstijl die niet naadloos aansluiten op jouw bedrijf. Hieronder voorbeelden van generieke logo’s:

generieke logo ontwerpen

Een logo op maat!

Als je de volgende stap wilt zetten met je bedrijf, kies dan voor een ontwerper die maatwerk levert. Zoek er eentje binnen je eigen netwerk. Een logo-ontwerper die wordt aangeraden door bekenden is vaak de eenvoudigste manier om er zeker van te zijn dat je iets goeds binnen haalt. Bekijk zijn of haar portfolio en drink samen een lekkere kop koffie of thee, waarbij je je plannen en wensen uitlegt. Is er een klik? Vraag dan om een scherpe offerte.

Passend bij jouw bedrijf

Om een passend logo-ontwerp voor je bedrijf te laten maken, moet je zelf goed weten wat jij en je bedrijf uitstralen. Denk er voor jezelf goed over na. Vraag naar de mening van de mensen om je heen en probeer na te gaan waarom je bestaande klanten zo blij met je zijn.

Als je dat helder kunt formulieren in een mooie beschrijving, heb je het basis-ingrediënt voor een goed logo: de briefing! Bespreek deze met je logo-ontwerper en probeer samen te sparren over kleur en vorm. Als jij een goede ontwerper in de arm hebt genomen, weet ik zeker dat je met een heel goed logo de komende jaren jouw markt kan veroveren!