Ik zag vorige week weer zo’n bedrijfsauto rijden. Eentje waarop een logo geplaatst is met witte lijntjes eromheen. Vaak een killer voor de leesbaarheid.

Logo op bedrijfsauto

Kleurt de bedrijfsauto niet zo lekker met je logo-ontwerp? Witte lijntjes om het logo heen zetten lijkt dan de perfecte oplossing. Wat er negen van de tien keer gebeurt, zeker op ruimere afstand: je kunt niet meer lezen wat er staat.

Leesbaarheid op afstand

Een goede ontwerper die met de belettering van je bedrijfsauto aan de slag gaat, houdt de leesbaarheid in het oog. Echter wordt bij het vormgeven regelmatig de praktijk vergeten; het ontwerp wordt alleen op scherm beoordeelt vanaf een centimeter of vijftig.

Belettering voorbeeld

Hieronder een voorbeeld van belettering op een donkere bedrijfsauto. Links de bedrijfsnaam in witte letters, rechts de bedrijfsnaam in een donkere kleur en wit omlijnd. Je ziet dat de leesbaarheid wordt aangetast. Op grotere afstand is de bedrijfsnaam niet meer te lezen.

logo op twee bedrijfswagens links logo in wit rechts logo met witte lijnen

 

Wit logo-ontwerp

Heb je een logo dat niet helemaal lekker kleurt tegen en bepaalde achtergrond? Houd daar rekening mee bij het ontwerpen. Gebruik bijvoorbeeld altijd een witte achtergrond achter je logo, of maak een witte variant van je logo. Dat komt het ontwerp van de belettering meestal ten goede. Jargon dat daarbij vaak wordt gebruikt is ‘diapositief logo’.

drie maal coca cola logo

Logoset met variatie

Indien nodig kun je je logo-ontwerper een set met logo-varianten laten ontwerpen. Daarin zitten dan bijvoorbeeld:

  • een logo-ontwerp in kleur;
  • een logo-ontwerp in zwart; en
  • een logo-ontwerp in wit.

Leesbaarheid van links naar rechts

Hieronder nog een ander voorbeeld met een willekeurige voorbeeldtekst. Om de tekst aan de linkerzijde van de afbeelding hieronder leesbaarder te maken, zijn in het midden witte lijnen toegevoegd. Deze geven wel contrast, maar geen goede leesbaarheid. Rechts is de beste optie. De letters zijn in het wit uitstekend te lezen.

drie teksten in verschillende uitvoeringen om de leesbaarheid te tonen

De theorie achter de voorbeelden in dit artikel kun je toepassen op veel vormen van buitenreclame en bij de vormgeving van drukwerk.